19.7.2018

Toplift-spesialisti: sähkömies Esa ”Lamppu” Lambert

Toplift-spesialisti: sähkömies Esa ”Lamppu” Lambert

Esa Lambert on kantanut sähkömiehelle varsin sopivaa lempinimeä ”Lamppu” siitä saakka, kun hän aloitti työuransa sähköhommissa. 

”Menin Perävaunu Oy JOKAlle vuonna 1981 tekemään sähköasennuksia. Siihen aikaan asennettiin paljon kylmäkoneita ja lämmityslaitteita, työ painottui nimenomaan umpikorien ja perävaunujen puolelle. Vuonna 1987 siirryin tekemään pienten traktoreiden prototyyppihommia Valmet Taajamakoneelle. Topliftin porukassa olen ollut tekemässä sähköpuolen hommia kesäkuusta 1994 saakka”, Lambert kuvailee työhistoriaansa. 

”Lamppu” arvioi, että hänen paineensietokykynsä, harkitsevaisuutensa ja luonteen rauhallisuus ovat valtteja hänen työtehtävissään. 

”Kun on mielenrauha, ei tule tehtyä hätiköityjä päätöksiä. Tarvittaessa kyllä kiritään aikataulua kiinni”, hän sanoo. 

”Sähkömies on ravintoketjun viimeinen lenkki laiteasennuksissa. Sähkömies testaa, että kaikki on kunnossa, sähköasennukset pelittävät ja hydrauliikka toimii. Lopuksi pyyhitään sormenjäljet pois, ettei kukaan tunnista tekijää”, Esa Lambert kertoo työstään. 

Monipuolisesti käsillä tehtäviä hommia

Sähkömiehen työ on melko itsenäistä tekemistä – sähkö- ja laiteasennusta asiakkaan toiveitten mukaan. Mieheltä luonnistuu sähköpuolen lisäksi myös pneumatiikka- ja hydrauliikka-asennukset, ja hän osallistuu monenlaisiin korjaustoimintoihin. 

”Lisähydrauliikkaa asennetaan nykypäivänä asiakkaiden kalustoon jonkin verran. Jos sähkötöiltä jää aikaa, niin mielelläni autan sen minkä pystyn. Jos on jotain käsillä tehtävää hommaa, niin yleensä se luonnistuu”, Lambert sanoo. 

Sähkömiehen varsinaiset tehtävät ovat muuttuneet pikkuhiljaa vuosien saatossa. Sähkötekniikan kehittyminen ja digitalisaatio on tuonut mukanaan paljon uutta ja Lambert tekee nykyisin monipuolisempien töiden ohessa myös dokumentaatiota. 

”Nykypäivänä töistä tehdään arkistoitavat dokumentit, kuten sähkökuvat. Onhan se helpompaa sitten jälkeenpäin perehtyä tehtyyn työhön, kun on tehty hyvät piirustukset. Se on asiakkaan etu ja helpottaa myös meidän elämää”, Lambert perustelee. 

Tälläkin hetkellä miehellä on työn alla laiteasennuksien sähköpiirustusten viimeistely. 

”Käytäntö opettaa parhaiten”

Lambert kokee, että ammattitaidon karttuessa hän on päässyt tekemään entistä vaativampia tehtäviä. Yksinkertaisemmat työt, kuten esim. valojen asennus, ovat siirtyneet konkarilta nuoremmille osaajille. 

”Pidempään firmassa olleena olen työni ohessa opastanut nuorempia kavereita työtehtävissään ja perehdyttänyt talon tavoille. Koulunpenkiltä saa hyvät perusteet, mutta kyllä käytäntö opettaa parhaiten”, Lambert linjaa. 

Pitkän linjan sähkömies kertoo, että käytännön työssä hankitun ammattitaidon lisäksi oppia on haettu eri oppilaitoksista. 

”Hommasin aikoinaan autosähköasentajan paperit Kouvolan ammatillisesta aikuiskoulutuskeskuksesta ja myöhemmin suoritin automaatiopuolen opinnot Lappeenrannassa. Koulutusta on päivitetty matkan varrella tarpeen mukaan”, Esa Lambert sanoo. 

Lambert on saanut työnantajaltaan tukea ammattitaitonsa kehittämiseen. Joustavien opintovapaiden myötä hän suositti Insinööri (AMK)-opinnot oman työnsä ohessa. 

”Päivät meni töissä, illat koulunpenkillä ja viikonloput läksyjä tehden”, Lambert naurahtaa ja jatkaa: 

”Myös laitevalmistajat järjestävät koulutuksia, joten hommassa pääsee kehittymään koko ajan. Tavallaan tässä työssä on mukavia haasteita, jotka niin sanotusti pitävät vierivät kivet liikkeessä, ettei ihan pääse sammaloitumaan”, hän sanoo. 

Kauko-ohjattavilla ajelua hyvässä porukassa

Lambert kertoo, että korjaustyössä tulee ajoittain vastaan mukavaa vaihtelua ja luovaa ongelmanratkaisua tarjoavia työtehtäviä. 

”Viimeisimpänä tulee mieleen Hiab-nosturin radiokaukohallinnan korjaus, jossa sisäinen pikkupoika pääsi valloilleen. Ei tästä hommasta muuten tykkäisi, jos ei kauko-ohjattavilla pääsisi välillä ajelemaan”, Lambert naurahtaa. 

Toinen mieluisista töistä, jonka Lambert mainitsee, oli aikoinaan asiakkaille tehdyt erikoisemmat vaihtolavalaitteiden asennukset. Ajoneuvoon asennettiin ns. tielaitoshydrauliikka, johon saattoi sisältyä vaijerilaite, nosturi, etuaura, alusterä ja hiekoitin. 

”Kaikki piti tehdä alusta asti ja sähköt piti keksiä itse. Siinä pääsi soveltamaan opittua käytäntöön oikein kunnolla”, Lambert sanoo. 

Sähkömiehen mukaan vaihtelevat työt ja hyvä porukka ovat tärkeitä hänelle, mukavia asiakkaita unohtamatta. 

”Täällä on viimeisen päälle rento meininki. Huumori lentää ja kaveri ei suutu, vaikka ei aina varoisi sanojaan. Meitä on reilu 10 henkeä täällä korjaamopuolella, joista osa on tuttuja jo JOKAn ajoilta. Vaikka itse olen kokeneemmasta päästä, löytyy porukasta myös muutama minua pidempään Toplifillä ollut työkaveri”, hän kertoo. 

Aktiivista vapaa-aikaa

Työnteon vastapainona Lambert ehtii mm. harrastamaan virkistyskalastusta, nikkaroimaan patiota pihassaan, jumppaamaan ja liikkumaan monipuolisesti. 

”Työnantajalta saaduilla liikunta- ja kulttuuriseteleillä tulee käytyä, elokuvissa, teatterissa ja kuntosalilla. Kuntoa pidän yllä lenkkeilemällä joko polkupyörällä tai kävellen. Kesällä tulee harrastettua myös heittokalastusta ja ihan perus onkimista. Meillä on kotona työnjako, että isäntä perkaa sen minkä pyytää. Kuhaa on tullut paistettua jonkin verran”, Esa Lambert kertoo vapaa-ajan aktiviteeteista. 

Lambertin kotona työnjaosta vastaa hänen avovaimonsa sekä kaksi kissaa, Söpö ja Juntti. 

”Naapurissa varmaan ihmetellään, että ketä junttia siellä pihalla taas huudellaan – isäntää vai kissaa”, Lambert vitsailee. 

Sähkömiehen pihasta löytyy polkupyörän lisäksi myös toinen kaksipyöräinen – vuoden 2006 Honda Shadow 750 Custom -moottoripyörä. 

”Hommasin pyörän Belgiasta melko uutena, mutta käytettynä. Sanotaanko, että heräteostos, mutta tuleehan sitä välillä ulkoilutettua, kun se tuossa pihassa on. Reissuja on tullut heitettyä niin Ahvenanmaalle kuin pohjoisen suuntaankin”, hän kertoo ja jatkaa: 

”Tärkeintä reissuilla ei ole päästä suoraan paikasta a paikkaan b, vaan mennä mukavinta ja mutkaisinta tietä.”

Haluaisitko sinä työskennellä Topliftillä? Katso avoimet työpaikkamme tai lähetä avoin hakemus »

Opas päällirakenteen hankintaan

Iskeekö sinulle lukuisten kysymysten äärellä rimakauhu hankinta-asioissa?

Ei hätää, me tarjoamme sinulle veloituksetta ostajan oppaan, joka varmasti auttaa sinua onnistumaan raskaan kaluston perävaunun ja päällirakenteen hankintaprosessissa!

Jaa: