8.4.2022

Kaluston modernisointi ja kehittäminen auttavat pitämään huolta kustannuskilpailukyvystä

Kalusto kuluu ja laitteet vanhenevat. Raskaankin kaluston kohdalla osa asioista kestää paremmin aikaa ja osa heikommin. Jos jokin osa alkaa reistailla tai tulla tiensä päähän, se kannattaa luonnollisesti uusia. Mutta mitä tehdään, jos uusittava kokonaisuus onkin osa isompaa rakennetta tai se rakenne itsessään alkaa vedellä viimeisiään.

Topliftin tuulikuorman huomioiva seinänostokoneikko
Sivukippivaunut ja muut kuljetettavan tavaran mukaan optimoidut rakenteet tehostavat kuorman lastaamista ja purkamista.

Modernisointia vai kaluston kehittämistä?

Tämän tekstin puitteissa tarkoitamme modernisoinnilla auton tai vaunun päällirakenteiden laajempaa uudistamista ja päivittämistä ajanmukaiseksi. Modernisointia kannattaakin ajatella enemmänkin auton tai vaunun peruskorjauksena, jossa varmistetaan, että rakenteellisesti hyväkuntoiselle kalustolle saadaan selkeästi lisää käyttöikää uudistamalla tekniikkaa. 

Modernisointiin liittyy läheisesti myös kaluston kehittäminen esim. lisälaitteita asentamalla tai varustelemalla, jolloin samalla kalustolla voidaan tehdä monipuolisemmin erilaisia ajoja tai tehdä töitä yksinkertaisesti tehokkaammin. 

Millainen tarve, sellainen kuljetuskalusto

Kuljetuskaluston tulee vastata ajoja toki sillä tasolla, että sovitut asiat saadaan tehtyä. Tähän kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota myös tekemisen sujuvuuden, turvallisuuden ja työn tehokkuuden näkökulmasta. Monesti sopimusten, reittien ja/tai työn tekemisen tapojen muuttuessa kannattaisi tarkastella kaluston sopivuutta työhön vähän tarkemmin. 

Esimerkkinä lastaamisen ja purkamisen nopeus 

Ajatellaan, että autoilija A ajaa nykyisellään reittiä, jossa hän lastaa kuorman, purkaa sen päätepisteessä ja palaa takaisin. Nykyisellä reitillä auto ehtii tehdä yhden kierroksen vuorossa. Näin ollen lastaamiseen ja purkamiseen kuluva aika ei ole kovin merkityksellinen – etenkään, jos auto voidaan jättää vuoron lopuksi lastattavaksi ja ottaa täytenä ajoon seuraavaan vuoroon. 

Tilanne kuitenkin muuttuu täysin toiseksi, jos samalla autolla ajetaan samaa tavaraa lyhyemmällä reitillä. Jos auto ehtii tehdä vaikkapa kolme kierrosta vuoron aikana, lastaus- ja purku alkavat muodostaa yhä suuremman osan työvuorosta. Mikäli kuormaaminen kestää kauan, työ muuttuu nopeasti odotteluksi ja tekemisestä katoaa teho. 

Lataa oppaamme kaluston arvon säilyttämiseen

Saat maksuttoman oppaan heti sähköpostiisi.

Esimerkkejä toteuttamistamme muutoksista

Avolava-auton nosturi korvattiin ajoneuvotrukilla


Kääntökapelli muutettiin nostokapelliksi


Umpivaunun massaa kasvatettiin kampapukkivaunuksi muuttaessa


Ajetaanko teillä tarkoituksenmukaisella kalustolla? 

Mikäli kalusto ei ole tarkoituksenmukaista kyseiseen käyttöön, modernisointi tai kaluston kehittäminen voi auttaa ratkaisemaan ongelmaa. Kun työtä tehdään sopivilla työkaluilla, yrityksen kustannuskilpailukyvykkyys paranee, mikä on alan nykyisessä tilanteessa elinehto. 

Mikäli tilanne alkoi mietityttämään, asiantuntijamme auttavat mielellään arvioimaan, miten paljon tekemistä voitaisiin tehostaa.

Ota yhteyttä, niin jutellaan tarkemmin.

Jaa: