12.1.2023

Kaluston rakentaminen vaatii automyyjän ja päällirakentajan yhteistyötä

Mitä enemmän vaatimuksia ja toiminnallisuuksia päällirakenteella, sitä tarkemmin alustan ja päällirakenteen yhteensopivuutta pitää tarkastella.
Mitä enemmän vaatimuksia ja toiminnallisuuksia päällirakenteella, sitä tarkemmin alustan ja päällirakenteen yhteensopivuutta pitää tarkastella.

Päällirakenteiden valmistaminen ja muutostyöt vaativat ymmärrystä niin auton kuin alustankin tekniikasta. Tämän vuoksi, kun olet hankkimassa uutta kalustoa, kannattaa varmistaa heti alussa, että päällirakentaja ja automyyjä suunnittelevat kokonaisuutta yhdessä kanssasi. Nyrkkisääntönä voi todeta: mitä enemmän vaatimuksia ja toiminnallisuuksia päällirakenteella, sitä tarkemmin alustan ja päällirakenteen yhteensopivuutta pitää tarkastella.

Monimutkaisempi rakenne asettaa vaatimuksia myös alustalle

Kalustoa pitäisi aina suunnitella käyttötarve edellä. Tämä ei aina täysin toteudu. Haasteita voi tulla etenkin, mikäli tehdään muutostöitä vanhaan kalustoon tai on hankittu jostain edullinen alusta irrallaan ja sen päälle aletaan miettiä käyttöön soveltuvaa päällirakennetta ottamatta huomioon alustan mahdollisuuksia ja rajoitteita.

Näissä tilanteissa monimutkaisemman päällirakenteen toteutus voi törmätä moneen asiaan:

Ongelma 1: Miten päällirakenteen laitteet saadaan mahtumaan?

Tavallisin ongelma päällirakenteiden toteutuksessa on laitteiden mitoitus – kaikki ei yksinkertaisesti mahdu kyytiin tai osa halutuista rakenteista menisi alustan alle. Ja jos mahtuisivatkin, laitteita ei mahdu käyttämään tai kääntämään.

Pääosin kuorma-autoissa käytetään nykyisellään 4-akselisia alustoja, joissa kaksi vetää ja kaksi ohjaa. Ohjaavien akseleiden sijoittelulla on merkittävä vaikutus siihen, millaisia päällirakenteita alustan päälle voidaan toteuttaa.

Alla on vain muutama nosto asioista, jotka aiheuttavat ongelmaa:

  • Ryhmäkipin sijoittelu alustalle, jossa ohjaavat akselit ovat 1. ja 4., sillä kipin ja kaatolaakerin väli muodostuu liian pitkäksi
  • Takalaitanostimen varsien pituus ja laitekorkeus suhteessa vetokytkimen sijaintiin, jotta vetoaisalle jää riittävä tila
  • Taka-alleajosuojan sijoittelu vetokytkimeen nähden, jotta kippaavat rakenteet saadaan toteutettua määräysten mukaisesti ja kippi edelleen toimivaksi

Yhdistelmien kohdalla myös auton lavan pituus on usein rajoittava tekijä. Lavan takakulman sivuttaissiirtymä alkaa rajoittaa sitä, mitä yhdistelmässä voi muutoin olla mukana.

Ongelma 2: Vaikka saataisiinkin mahtumaan, turvallisuusmääräykset tulevat vastaan

Aina pelkkä kaluston mahduttaminen alustalle ei ole ongelma. Joissain tapauksissa haasteeksi muodostuvat liikenne- ja käyttöturvallisuusmääräykset. Esimerkiksi alustan vakaus voi joissain tapauksissa olla sellainen, että korkeita rakenteita tai nostimia ei ole mahdollista toteuttaa. Samaten alustan vaatimukset voivat tulla vastaan turvallisen kuormaamisen näkökulmasta.

Erityisesti se, että turvallisuusmääräysten vaatimukset täyttyvät ja käyttö pysyy järkevänä, aiheuttaa väliin haasteita. Esimerkiksi nostureiden asennuksessa tukijalkojen (vakaus) sekä voimantuottolaitteiden, kuten hydraulipumppujen, vaatima tila pitää huomioida kaikissa nosturin asennoissa, jotta kalusto oikeasti toimii suunnitellulla tavalla.

Ongelma 3: Sähköjen ja ohjausten rakentaminen

Autot ovat muuttuneet monimutkaisemmiksi, mikä on päällirakentajan näkökulmasta sekä hyvä että huono asia. Laitteiston vaatimukset ovat kasvaneet, mutta toisaalta autotehtaiden tuottamat sähkövarusteet tarjoavat parhaassa tapauksessa suorat liitännät ja ohjausväylät päällirakenteen varusteille. JOS siis päällirakenteen vaatimukset on otettu huomioon alustaa hankittaessa.

Miten välttää ongelmat päällirakenteiden sovituksessa alustalle?

Kaikkein keskeisin asia ongelmien välttämäiseksi on määrittää ensimmäisenä auton käyttötarkoitus ja varustelu. Heti sen jälkeen kannattaakin ottaa päällirakentaja mukaan keskusteluun automyyjän kanssa.

Useat raskaan kaluston automyyjät toimivatkin niin, että alustapiirustuksia tarkastetaan jo etukäteen ja kokonaisuutta räätälöidään yhdessä päällirakentajan kanssa. Mikäli harkitset uuden sijaan käytetyn kaluston ostoa muunnettavaksi, kannattaa sama keskustelu käydä päällirakentajan kanssa ennen alustan hankintaa. Näin varmistat, että kokonaisuus vastaa ajatuksiasi.

Kun tiedät, millaiseen käyttöön olet kalustoa hankkimassa, kerromme mielellämme, mitkä autot (vetotapa ja akseliväli) on mahdollista varustaa halutulla tavalla ja autamme suunnittelemaan kokonaisuuden ajojesi mukaan.

Kysy lisää päällirakenteiden valmistamisesta asiantuntijoiltamme.

Jaa: