Topliftin palveluketju – asiakkaan etu on meidän etumme

Toplift Finland Oy:n palveluketju niin uustuotannon kuin korjaamotoiminnan ja huollonkin osalta on hioutunut nykyiseen muotoonsa vuosien saatossa parhaaksi koettujen käytäntöjen mukaan.

Janne Ikäheimonen Topliftiltä kertoo, että palvelumallin takana on yksinkertainen tavoite – että asiakas saisi käyttöönsä aina parhaan mahdollisen kokonaisuuden.

– Jos asiakas ja hänen liiketoimintansa voivat hyvin, niin se on meidänkin etumme. Räätälöityjen päällirakenneratkaisujen toteutuksissa on hyvin tärkeää, että tarvekartoitukseen ja suunnitteluun on paneuduttu huolellisesti etukäteen, jotta lopputuloksesta tulee tehokas, kestävä ja taloudellisesti kannattava. Tuotteiden pitkä käyttöikä sekä helppo huollettavuus ja komponenttien saatavuus varmistavat kaluston korkean käyttöasteen, Ikäheimonen sanoo.

Tarkka kartoitus takaa tehokkuuden ja yhteensopivuuden

Uustuotannon osalta palveluketju alkaa yleensä asiakkaan yhteydenotosta, jonka taustalla on tarve tietynlaiseen ajoon soveltuvasta perävaunusta tai päällirakenteesta.

Käyttötarpeiden ja olemassa olevan kaluston kartoitus pyritään tekemään hyvin perusteellisesti mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Nykyisen kaluston kartoituksella pyritään parhaaseen mahdolliseen yhteensopivuuteen uuden ja vanhan kaluston osalta.

– Jos asiakas on ostamassa autoa, on järkevää, että me olemme mukana ostoprosessissa. Yleensä otamme yhteyden automyyjään ja pyydämme alustasta mahdollisimman yksityiskohtaiset tiedot. Voimme auton ostajan ja myyjän kanssa keskustella millaisilla auton tehdasvarusteilla saadaan toteutettua paras mahdollinen lopputuote. Rungon mitoituksen ja tehdasvarusteiden huomiointi ostovaiheessa vaikuttaa poikkeuksetta päällirakenteen kustannukseen ja sillä vältetään monesti esimerkiksi rungon pituudesta tai moottorin voimanotosta johtuvat muutostyöt. Jos keskustelua ei käydä ennakkoon, voi matkan varrella tulla yllättäviä kustannuksia, Janne Ikäheimonen perustelee.

Ikäheimosen mukaan yhteensopimattomuus voi pahimmillaan tarkoittaa sitä, että esim. mitoituksen puolesta kalusto on täysin käyttökelvoton. Mitoitus on äärimmäisen tärkeää suunnittelussa siinäkin mielessä, että kuljetuksien tilavuudet saadaan optimoitua mahdollisimman hyvin. Suunnittelutyössä jokaisella millimetrillä on väliä.

– Vaikkapa hakkeen kuljetuksessa, senttimetri sinne tänne tarkoittaa pitkässä juoksussa useita kuutioita. Tämä näkyy viimekädessä asiakkaan kassassa, Ikäheimonen perustelee.

Tarjous aina kirjallisena

Tarjouksen laatiminen on yksi Topliftin palveluketjun keskeisimmistä vaiheista.

– Meille on tärkeää, että annamme tarjouksen aina kirjallisena. Kun varustetaso on paperilla, asiakkaamme näkee erittelystä mistä hän maksaa ja voi erittelyä selaamalla vielä ruksia pois tai tilata lisää varusteita. Kirjallinen tarjous toimii hyvin keskustelun pohjana. Tarjousdokumentissa menee asiakkaalle mukana mittakuvat, joissa toteutus on käytännössä jo valmiiksi pureskeltu, TopLiftin Janne Ikäheimonen kertoo.

Rahoituskuviot hoidetaan kuntoon yleensä ennen varsinaista toteutusta. Topliftiltä asiakas saa myös rahoituspuolen selvittelyyn apua. Topliftin tekemää rahoitustarjouskyselyä varten tarvitaan ainoastaan asiakkaan lupa kerätä tarjoukset esim. kolmelta eri rahoituksen tarjoajalta.

Toteutus millintarkasti

Perävaunun tai päällirakenteen suunnitteluvaiheessa jatketaan yksityiskohtien selvitystyötä ja hierotaan joka ikinen hyödynnettävissä oleva millimetri.

Ikäheimosen mukaan varsinkin uuden asiakkaan kohdalla on tärkeää mennä asiakkaan luokse kartoittamaan kaluston tarkempia teknisiä vaatimuksia.

– Kun yksityiskohdat on hiottu kuntoon, suunnittelija tekee piirustukset mitoituksien ja speksien pohjalta. Tämä suunnitelma hyväksytetään vielä asiakkaalla, Ikäheimonen kertoo.

Jokaisen päällirakenteen valmistukselle on varattu oma slottinsa. Valmistus on etupainotteista, jotta lopputuote on asennusta ja maalausta vaille valmis silloin kun ajoneuvo saapuu hallille.

– Asennuksessa päällirakenne istutetaan päälle, tehdään sähkö- ja alustatyöt sekä viimeistely. Lopuksi ajoneuvo katsastetaan, jolloin se on luovutuskunnossa, Janne Ikäheimonen kertoo.

Kun asiakas tulee noutamaan valmista tuotetta, voidaan vielä tehdä sähköihin tai hydrauliikkaan liittyviä säätöjä.

– Tällä varmistetaan täydellinen yhteensopivuus. Tarvittaessa annamme käyttökoulutusta kaikille tuotteillemme. Mielestäni on hyvin tärkeää, että loppukäyttäjä on paikalla kuulemassa käyttöönopastusta, koska nykyiset tekniset laitteet ovat monimutkasia, Ikäheimonen painottaa.

Huollot ja korjaamopalvelut

Topliftin palveluketju ei pääty kaluston luovuttamiseen, vaan kalusto pidetään ajokunnossa koko sen elinkaaren ajan.

Päällirakenteisiin ja perävaunuihin erikoistunut korjaamo tekee vankalla kokemuksella jarrujen korjaukset ja säädöt, hydrauliikkakorjaukset ja säätötyöt, sähkö- ja pneumatiikkakorjaukset sekä teräsrakenne- ja perävaunujen alustatyöt – merkistä riippumatta. Korjaamolla tehtävien töiden lisäksi yrityksen toimintamalliin kuuluu kattava tekninen tuki.

– Kun asiakkaalla on käytössään uusi kalusto, me annamme Topliftin korjaamon puolesta tarvittavan teknisen tuen. Usein asiakkaat soittavat korjaamollemme, kun ovat jumissa jossain tien päällä. Pyrimme antamaan puhelimitse neuvoja, kuinka tilanne saadaan ratkaistua ja kuljettaja pääsee pahimmasta liemestä pois. Joissain tilanteissa ollaan lähdetty jopa paikan päälle auttamaan kaveria, Janne Ikäheimonen kertoo.

Varaosien saatavuus huomioidaan jo suunnittelussa

Toplift tuntee itse toimittamansa kaluston kuin omat taskunsa. Tarkka dokumentaatio auttaa jälkeenpäin selvittämään käytetyt komponentit ja tarvittavat varaosat täsmällisesti. Varaosapalvelussa tärkein asia on saatavuus. Kokoonpanoissa pyritään käyttämään ainoastaan korkealaatuisia komponentteja, joihin ei sisälly saatavuutta hankaloittavia yksinoikeuksia.

– Monesti pystymme kertomaan asiakkaalle puhelimessa mikä varaosa hänen tulee hankkia ja lähin myyjä, jolta hän sen saa, Ikäheimonen sanoo.

– Teknisen osaamisen lisäksi lupaukset ja niiden lunastaminen on ratkaisevaa tällä alalla. Meidän on pystyttävä pitämään kiinni lupaamistamme toimitusajoista. Meiltä kerrotaan asiakkaalle aina realistinen toimitusaika, koska tuotantomme on aikataulutettu huomioiden kaikki mahdollinen komponenttien toimitusajoista lähtien. Tämä periaate kattaa palvelumme niin uusien päällirakenteiden valmistuksen, laiteasennuksen, kuin korjaamotoiminnan, huollon, teknisen tuen ja varaosapalvelunkin osalta. Haluamme toimia luotettavasti ja suoraselkäisesti”, Ikäheimonen kuvailee Topliftin toiminnan periaatteita ja jatkaa:

– Minusta on mukava kuulla, että monet arvostavat sitä, että yhteistyön tekeminen kanssamme on mutkatonta ja huoletonta.

Lataa maksuton ostajan opas!

 

Jaa artikkeli