Monipuolinen pressukapelliperävaunu taipuu monenlaiseen ajoon

Pressukapelliperävaunuja käytetään pääasiassa kappaletavaran kuljetukseen, jossa tavaraa käsitellään kolleina. Kuljetettava tavara voi olla mitä tahansa, trukilla tai nosturilla käsiteltävää kappaletavaraa.

Pressukapellit ovat suosittuja mm. lannoitteiden ja rakennustarvikkeiden, kuten erilaisten villojen, harkkojen ja kivien kuljetukseen. Ainut rajoitus pressukapellivaunuilla tehtäviin ajoihin on se, että kuljetukset eivät voi olla lämpösäädeltyjä.

Pressukapelliperävaunu on monikäyttöinen. Pressukapellia voidaan lastata sivuilta tai yläkautta – eri suunnasta tapahtuva materiaalin käsittely on mahdollista kapellivaunussa, jossa on aukeava katto, seinät ja takaluukku. Perästä lastattavilla pressukapellivaunuilla voidaan tehdä esimerkiksi jakoajoa haarukkavaunun kanssa.

Toplift on valmistanut myös kippaavia kapellivaunuja, joilla pystytään ajamaan tiettyjä massatavaroita, kuten kalkkia. Tällöin lastaus tapahtuu joko kyljestä tai katon kautta.

Katso videolta esimerkki valmistamastamme laidallisesta nostokapellivaunusta, jossa on liukukatto.

 

Joustoa ajoihin kahden ajokorkeuden kapelliperävaunulla

Topliftin Janne Ikäheimonen pitää pressukapellivaunua erinomaisena ratkaisuna muuttuviin kuljetuksiin.

”Pressukapellivaunun keskeisin etu on mahdollisuus hyödyntää sen kuormatila koko korkeudeltaan. Umpikorillisissa vaunuissa tämä ei ole mahdollista, koska umpinaisen rakenteen takia kuormatilan esteenä on aina jotain. Takaovien kautta lastaamalla kapelleissa päästään yli 5 metrin vapaaseen lastauskorkeuteen”, Janne Ikäheimonen sanoo.

Ajoneuvojen maksimikorkeus muuttui vuonna 2013 4,2 metristä 4,4 metriin. Toplift valmistaa pressukapelleja, joita voidaan ajaa kahdella eri sisäkorkeudella.

”Kahden ajokorkeuden kapellivaunu mahdollistaa vapaamman liikkumisen kaupungeissa. Sisäkorkeus on helppo muuttaa käden käänteessä, jos on tarvis saada korkeampaa kuormaa”, Janne Ikäheimonen kertoo.

Katso videolta, kuinka näppärästi Topliftin laidallisessa nostokapellikorissa kokonaiskorkeus voidaan muuttaa 4 200 mm:stä 4 400 mm! Videon kapellivaunussa on liukukatto, trukkilastauksen kestävä lattiarakenne sekä kuormansidontapisteet 200 mm jaolla.

Varustelu tarpeen mukaan

Tyypillisimmät varusteet kapellivaunuissa ovat välipuulaatikot, lastaustukijalat, mekaaniset sekä pneuaattiset kuormankiristimet sekä erilaiset sidontapisteet. Lisäksi vaunun lattia voidaan varustella sopivaksi erilaisia välisermejä varten jolloin painavat kuormat, kuten teräsrullat, voidaan sijoittaa vapaammin ja sitoa helpommin.

Kapellivaunu voidaan toteuttaa joko laidallisena tai laidattomana. Sidontareunaprofiili mahdollistaa sidontapisteiden sijoittelun 200 mm välein.

Kuljettajan työtä ja työturvallisuutta voidaan tehostaa mm. vaunuun asennettavalla paineilmatoimisella lukituksella sekä kiristyksellä. Tällöin yhden sivun avaamiseen ja sulkemiseen ei tarvita fyysistä voimaa vaan kahden vivun kääntäminen riittää.

Tämän kaltaiset ratkaisut nopeuttavat työtä sekä lisäävät työturvallisuutta, kun talvella ei tarvitse työskennellä liukkaassa maastossa vaunun vierellä.

Kapellivaunu räätälöidään käyttäjän tarpeeseen

”Pressukapellivaunut eivät ole bulkkitavaraa vaan ne yleensä toteutetaan räätälöitynä ja lisävarusteilla viritettyinä. Se mikä erottaa Topliftin pressukapellivaunun useista muista valmistajista on se, että me valmistamme päällirakenteen lisäksi myös alustan. Kun alustan valmistus on omissa käsissä alusta saakka, se antaa mahdollisuuden joustaa päällirakenteen toteutuksessa”, Ikäheimonen kertoo.

Kapellivaunuja ajetaan yleensä niin kauan, kuin ne toimivat. Perävaunun käyttöasteeseen ja toimintakykyyn voidaan vaikuttaa ylläpitävillä huolloilla.

”Vaijerin vaihdot, vaunun kunnon seuranta ja ennakoiva huolto olisi tärkeää muistaa aika ajoin. Vaijerit ovat melko helppoja ja nopeita vaihtaa ennakoiden, toisin kuin tien päällä odottamattoman vaijeririkon iskiessä”, Topliftin Janne Ikäheimonen muistuttaa.

Tutustu Topliftin pressukapelliratkaisuihin »

 

Lataa maksuton ostajan opas!

 

Jaa artikkeli