Ketjupurkavan ja seinänousevan perävaunun rakenne, lattia ja varustelu valitaan käyttötarpeen mukaan

Topliftin ketjupurkavat ja seinänousevat perävaunut tehdään kestämään kovaa käyttöä. Ketjupurkavien vaunujen komponentit, purkumoottorit ja koneikko valitaan kuljetettavan materiaalin sekä kuljetusolosuhteiden perusteella - myös koko runkorakenne on valittavissa. Toplift tarjoaa ainoana päällirakentajana vaunuihinsa kahta erilaista runkorakennevaihtoehtoa.

Kevytvaunu elementtilattialla on kevyt ja kestävä vaihtoehto, kun kuljetukset ja lastaukset tapahtuvat kentällä tai suoaumalla. Vaativissa maastoissa, kuten metsäautoteillä, ajettaville hakeperävaunuille suosittelemme Z-profiileilla vahvistettua lattiarakennetta. Teräsrakenne kestää kiertymisen ilman riskiä liimasaumojen pettämisestä ja rakenne on elementtivaunuun verrattuna erittäin helppo huoltaa ja korjata.

Ketjupurkavat vaunut voidaan jakaa seinänouseviin ja kiinteäseinäisiin perävaunuihin. Seinänousevassa perävaunussa kuorma voidaan tehdä yläkautta tai trukkilastauksella sivusta. Seinänousevia vaunuja käytetään pääasiassa me-pa-kuljetuksiin, jolloin menokuorma voidaan ajaa massatavaraa ja paluukuormassa tuoda esimerkiksi sahatavaraa. Kiinteäseinäisissä perävaunuissa kuormat lastataan aina yläkautta. Lattian päällä olevat purkuketjut tekevät pinnasta epätasaisen ja tämän vuoksi kollien käsittely esimerkiksi haarukkavaunulla on mahdotonta. Kiinteäseinäiset vaunut ovat omiaan jollain tapaa juoksevien materiaalien kuljetukseen – kuten turpeen, kutterilastun, hakkeen tai leca-soran ajoon.

Ketjupurkuvaunujen vaihtoehtoiset lattiavaihtoehdot

Kiinteäseinäiset ketjupurkuvaunut voidaan toteuttaa kahdella eri lattiaratkaisulla – joko elementtipohjaisena tai vaneripohjaisena. Ketjupurkuvaunu perinteisellä lattiarakenteella, jossa lattian kantavat osat on toteutettu teräsprofiileilla, on kestävin saatavilla oleva rakenne huonoihin tieolosuhteisiin.

Elementtipohjainen vaunu sopii ennen kaikkea turpeelle ja hakkeelle. Elementtipohjaisen ketjupurkuvaunun hyvät puolet korostuvat eritoten talvikelissä. Elementtipohjassa on vähemmän ulokkeita, joihin tarttuu kuollutta kuormaa, kuten kuraa ja muita epäpuhtauksia. Pitkään kasautunut kuollut kuorma on aina pois hyötykuormasta, joten lattian valinta on myös tehokkuus- ja kustannuskysymys.

Elementtilattia on toisaalta kohtuullisen työläs korjattava. Vahingon sattuessa, vaurioitunut elementti korjataan liimaamalla ja laminoimalla, mikä on verraten hidasta hommaa. Pahimmassa tapauksessa koko elementti on vaurion vuoksi vaihdettava.

Perinteisellä runkorakenteella oleva vaneripohjainen perävaunu taas on vaivaton korjata – periaatteessa vain ehjän vanerin vaihto riittää ja työ voi jatkua.

Vaneripohjainen vaunu on myös kestävyydeltään erinomainen, koska sen runkorakenne on joustava. Vaneripohjainen vaunu kestää vääntämistä ja repimistä – mitä hankalampi maasto on kyseessä, sitä enemmän vaneripohjaisen vaunun edut korostuvat. Nimenomaan metsähakkeen kuljetuksessa kulutusvaneripohjainen perävaunu on parhaimmillaan.

Vaneripohjaisen vaunun ongelmana on kuolleen kuorman kertyminen rakenteisiin – vaunun paino nousee helposti käytön myötä ja tämän vuoksi säännöllinen pesu ja puhdistus on suositeltavaa. Uutena vaneripohjaisella ja elementtipohjaisella vaunulla ei ole juurikaan painoeroa.

Varusteilla ja kulutusmuovipohjilla tehoa työhön

Ketjupurkavien suosittuja varusteita ovat työskentelyä nopeuttavat ja työturvallisuutta lisäävät radiokäyttöiset ohjaukset kuten, hydrauliset lukitukset, peiton kääntö sekä seinän nosto. Erittäin vaativissa olosuhteissa tehtävissä ajoissa suositaan vaunuihin asennettavia vapaasti ohjaavia tai pakko-ohjaavia akseleita, joilla perävaunun kääntyvyyttä voidaan parantaa.

Ketjupurkuvaunuihin asennetaan usein muovipohja, joka pienentää pohjan mekaanista kulumista ja nopeuttaa kuormanpurkua.

Kulutusmuovipohjaisissa vaunuissa purettava tavara liukuu paremmin ja se kestää paremmin kulutusta perinteiseen pohjaan verrattuna. Muovipohjassa on verrattain pieni kitka, mikä pienentää purkulaitteen rasitusta ja vähentää käyttökustannuksia sekä ylläpitokustannuksia. Kulutusmuovipohja sopii erinomaisesti bioenergiakuljetukseen metsähakkeesta puruun sekä turpeelle.

Ainoana rajoitteena muovipohjan käyttöön ovat sellun valmistukseen käytettävien puujalosteiden kuljetukset. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että gramma muovia pilaa tonnin sellua. Tämän vuoksi sellun valmistukseen käytettävien tuotteiden ajamiseen suositellaan joko vaneri-, lasikuitu- tai teräspinnotteita.

Katso video Topliftin ketjupurkuvaunusta tyhjentämässä hakekuormaa

Myös käytettyihin ketjupurkaviin vaunuihin on nyt saatavana kulutusmuovilevyt kulutusvanerin sijaan. Kulutusmuovipohjan hinta määräytyy rakenteen ja pituuden mukaan, joten näistä kannattaa kysyä tarjous, jos pohjamateriaalin vaihto on sinulle ajankohtaista.

Tutustu Topliftin ketjupurkaviin ja seinänouseviin perävaunuihin »

 

 

Lataa maksuton ostajan opas!

 

Jaa artikkeli