Millainen on kustannustehokas perävaunu ja päällirakenne?

Raskaan kaluston perävaunu tai päällirakenne on aina huomattava investointi ja hankinnan toivotaan tahkoavan omistajalleen rahaa tehokkaasti – vuosien ajan. Mutta millaisia kustannuksia päällirakenteeseen tai perävaunuhankintaan liittyy ja voidaanko niihin vaikuttaa jotenkin?

Perävaunun ja päällirakenteen varsinaisen hankintahinnan lisäksi kulueriä saattaa aiheutua valmiin kaluston noutamisesta päällirakentajalta. Myös rahoituskustannukset sekä niihin liittyvät muutamien satojen eurojen käsittelymaksut voidaan laskea hankintaan liittyviin kuluihin.

Kaluston ylläpito aiheuttaa kustannuksia koko elinkaaren ajan. Perävaunujen käytön aikana myös vakuutusmaksut ovat jatkuva juokseva kulu rahoituskulujen lisäksi. Huollot, pesut ja rengaskulut ovat keskeisiä kustannuksia perävaunupuolella. Ensimmäisillä renkailla ajetaan hankinnan jälkeen 150 000 km jopa 300 000 km ja yli riippuen paljon akselistorakenteesta ja ajosuoritteesta, mutta kun yhdistelmälle alkaa tulla ikää, yksittäisien renkaiden vaihtotoimenpiteissä on varauduttava kustannukseen, joka on noin 250-700 €/rengas riippuen renkaan tyypistä. Kokonaiskustannus on huomattava isommissa yhdistelmissä, joissa voi olla helposti 20 rengasta. Toisaalta uusien renkaiden hankintakustannukset jakaantuvat jonkin verran, koska käytännössä kaikkia renkaita ei usein vaihdeta kerralla.

Suunnittelulla on vaikutusta ylläpitokustannuksiin

Jo perävaunun tai päällirakenteen suunnittelulla voidaan vaikuttaa kaluston elinkaaren aikaisiin ylläpitokustannuksiin. Kun perävaunu suunnitellaan rakenteeltaan vastaamaan tarkoitusta, voidaan esimerkiksi välttää väsymisestä johtuvia rakenteellisia vaurioita.

Suunnittelulla on vaikutusta myös polttoaineen kulutukseen. Perävaunun omamassaa pienentämällä ja tietynlaisilla akselikombinaatioilla voidaan vähentää polttoaineen kulutusta. Vaikka sekarengastuksella voidaan vaikuttaa positiivisesti kulutetun polttoaineen määrään, on kääntöpuolena hankala rengasruletti, mikäli yhdessä perävaunussa on käytössä sekarengastus, voi yhdistelmässä olla jopa 5 eri tyyppistä rengasta. Rengastukseen liittyvissä kysymyksissä kannattaa kääntyä Topliftin asiantuntijoiden puoleen. Jos ei jotain tiedetä, niin selvitetään.

Kuluvat osat ovat väistämätön kuluerä

Huolto- ja korjauskustannusten hallinnassa on eroja erilaisten ajokalustotyyppien välillä. Karkeasti voidaan linjata, että mitä enemmän kalustossa on liikkuvia osia, esim. ketjupurkavien purkutekniikkaa ja kapellien liukuputkia, sitä suurempi huoltotarve niillä on.

Topliftin suunnittelussa ja valmistuksessa pyritään tekemään toteutuksia, joita on helppo huoltaa ja niiden varaosapuoli koostuu saatavuudeltaan erinomaisista osista. Perävaunu- ja päällirakenneratkaisuissa ei haluta käyttää yksinoikeudellisia tai helposti rikkoutuvia laitteita ja komponentteja, vaan nopeasti saatavia osia, jotka on helppo vaihtaa.

Raskaan kaluston suunnittelulla voidaan vaikuttaa mm.:

  1. Kuljettajan ajankäytön tehokkuuteen. Työn tehokkaaseen tekemiseen voidaan vaikuttaa paljonkin kalustotyypistä riippuen. Topliftin suunnittelu tehdään asiakkaan kanssa tiiviissä vuorovaikutuksessa. Päällirakentajan on tärkeä tietää yksityiskohtaisesti, millaiseen ajoon perävaunu tai päällirakenne tulee. Hyvin yksinkertaisilla ratkaisuilla pystytään tehostamaan työtä huomattavasti. Esimerkiksi, jos purku tapahtuu monttuu, voidaan peränylityksen muutoksilla vaikuttaa huomattavasti käytettävyyteen sekä ajan käytön tehokkuuteen. Parhaimmillaan 20 cm peränylityksen muutos mahdollisti yhden ylimääräisen kuorman ajamisen työvuoron aikana.
  2. Käyttövuosien aikana omistajalle syntyvien yllättävien kustannusten minimointiin. Toplift suunnittelee rakenteen vastaamaan käyttötarvetta. Rakenne toteutetaan aina asiakkaan vaatimusten mukaan ja optimoinnin lähtökohtana vai olla omamassa, tilavuus tai rakenteen pitkä elinkaari. Valituilla ratkaisuilla voidaan vaikuttaa huomattavasti rakenteen elikaarikustannuksiin.
  3. Ylläpitokustannusten hallintaan, jolloin korjauskustannukset eivät karkaa käsistä elinkaaren aikana. Komponenttivalinnoilla on väliä, koska kuljetusalalla varaosien saatavuus on korkean käyttöasteen saavuttamiseksi elinehto. Kokeneena päällirakentajana tunnistamme huoltoa vaativat kohteet, jolloin suunnittelemme rakenteet niin että huoltokohteisiin on helppo pääsy ja tarvittavat varaosat ovat helposti saatavilla.

Huoltaminen on aina edullisempaa kuin korjaaminen

Kuinka omistaja voi parantaa kalustonsa kustannustehokkuutta ajosuoritteissa?

- Hirmu paljon ajoilla ei pystytä vaikuttamaan kustannustehokkuuteen, mutta varmaan merkittävin asia on taloudellinen ja ennakoiva ajo. Renkaiden kestävyyteen sekä polttoainetalouteen voidaan vaikuttaa huomattavasti myös pitämällä rengaspaineet kohdallaan ja huolehtimalla akseliden suuntauksesta. Ennakoivalla huollolla on myös suuri vaikutus koska suunnitellut huollot pitävät kaluston käyttöasteen korkeana, kertoo Janne Ikäheimonen Topliftiltä.

Kuinka Toplift voi auttaa raskaan kaluston kustannustehokkuuden ylläpitämisessä?

- Myös huollolla on merkitystä kustannusten syntyyn. Ennakoiva huolto on halvempaa ja helpompaa, kuin korjaaminen. Yleensä jos jotain hajoaa, saattaa samalla rikkoutua myös välillisesti muita osia. Lisäksi ajosuorite voi rikkoutumisen takia jäädä tekemättä ja tällä on suora vaikutus yrityksen kassavirtaan. Siksi kulutusosien ennakoiva vaihtaminen ja huollon tarkistuskohteiden säännöllinen läpikäynti säästää kaluston omistajaa isommilta remonteilta, Ikäheimonen sanoo.

Jaa artikkeli